albumcover_No9_Wende_klein'In mij zit een muzikale tweeslachtigheid. Enerzijds ben ik superklassiek. Strijkers, orkesten, het intellectuele, cerebrale deel. Aan de andere wil ik alleen maar bas en groove.' Wende

Wende vaart een nieuwe koers: van chansonière naar singer/songwriter, van Franstalig naar Engels. Voor haar nieuwe album dat in oktober 2009 verschijnt, schreef en componeerde Wende alle songs zelf, in samenwerking met Jan van Eerd. Wende klinkt persoonlijker en intiemer dan ooit tevoren, maar geenszins minder intens. 

Wende vaart een nieuwe koers: van chansonière naar singer/songwriter, van Franstalig naar Engels. Voor haar nieuwe album schreef en componeerde Wende alle songs zelf, in samenwerking met Jan van Eerd. Wende klinkt persoonlijker en intiemer dan ooit tevoren, maar geenszins minder intens.

Het is niet voor het eerst dat Wende eigen werk opneemt. Het eerste lied op haar debuut-album Quand tu dors uit 2004 was door haar gecomponeerd op een bestaande tekst, net als de afsluiter La quête en het titellied Quand tu dors. Op de opvolger La fille noyée waagde Wende zich voor het eerst ook aan eigen teksten, waaronder het met de Annie M.G.Schmidt-prijs bekroonde stuk De wereld beweegt. Op haar derde album Chante! was de eerste composities van Wende met haar nieuwe songwritingpartner Jan van Eerd te horen: Die begin van die aarde, op een tekst van Antjie Krog. De stap om een album met zelf geschreven songs te maken kwam dus niet uit de lucht vallen.

'Door het succes van de chansons ontstond buiten mij de verwachting dat ik ermee doorga. Ik kan wel heel lang Franse chansons blijven zingen. Maar waarom? Ik wilde als elfjarig meisje geen chansonière worden, ik wilde muziek maken. En dat kon met die Franse chansons. Maar dat kan niet alléén maar met Franse chansons. Ik voelde me door geweldige songwriters als Kurt Weill, Bertolt Brecht, Cole Porter, Stephen Sondheim en Charles Ives uitgedaagd. Maar nu even niet meer. Ik wijs die traditie niet af, maar moet ademhalen. Nu ben ik geïnteresseerd in wat ik maak en hoe daar een ontwikkeling in zit.' Wende

Wende ontwikkelde samen met Jan van Eerd gedurende een periode van een jaar eigen repertoire. Ze lieten zich daarbij niet beperken door de grenzen van zaken als muzikale genres of goede smaak, en kwamen tot een flinke collectie eigen liedjes. Daaruit ontstond langzaam een album. Voor de productie van dat album zochten ze de hulp van producer Reyn Ouwehand, wiens sound perfect paste bij de ideeën van het duo.

Het genre waar Wende uiteindelijk bij uit kwam bleek singer/songwriter te heten. Op No. 9 zijn invloeden te vinden van vele grootheden van dit overwegend Amerikaanse genre, waarin tekstinhoudelijkheid een grote rol speelt, net als in het franse chanson.

'No.9 heeft te maken met het loslaten van het idee dat je aardigheid moet verdienen door erg je best te doen. Natuurlijk moet het zo mooi mogelijk worden. Maar ik wil je niet per sé overtuigen, omdat ik daar heel ongelukkig van word. Want waar blijf ik zelf dan?'
'Als ik zing, staat er niks meer tussen mij en de ander, of tussen mij en de rest van mijn gedachten – ik verdwijn als ik zing.' Wende

 

Track informatie: 1 dream / 2 wonderful / 3 break my heart / 4 roses in june / 5 exhale / 6 NY is passing by / 7 sycamore tree / 8 the moon is out / 9 hey / 10 sunday morning / 11 yes, we can / 12 beautiful song


RELEASE: 23 oktober 2009

 

voor meer informatie over Wende, het nieuwe album en de clubtour in november: www.wende.nu

Het concert in de Gigant (30 oktober) en Paradiso (5 november) zijn uitverkocht. Voor overige shows zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Check Wende's website.