Izaline Calister - Rayo di Lus

op .

IC Rayo di Lus cover RGB 800pxVoor haar nieuwe album RAYO DI LUS (lichtstraal) stapte Izaline Calister uit haar comfortzone. Izaline Calister, singer-songwriter, Edison-winnares, zingt wederom in het Papiamentu, maar ze ging op zoek naar een nieuwe sound die past bij haar Afro-Antilliaanse roots. Geïnspireerd door haar broer Roël Calister en door producer Ward Veenstra (o.a. Nynke Laverman, Mathilde Santing), heeft dit geleid tot een combinatie van Curaçaose elementen met een modern geluid door het gebruik van elektronica en samples. Ook nam ze een geheel eigen versie van Willeke Alberti’s ‘Telkens Weer’ op, volgens Izaline een van de mooiste Nederlandstalige liedjes ooit. RAYO DI LUS verschijnt op 29 april. De cd-presentatie is zaterdag 30 april in het Paard in Den Haag, onderdeel van het festival The Hague International Jazz Days.

HET PROCES
Izaline: “Daar is ze dan, mijn achtste album! Ik heb me laten inspireren door de ontwikkelingen van de laatste jaren. We leven in een tijd waarin mensen niet meer hele cd’s kopen maar aparte liedjes downloaden en streamen. De tijd waarin iedereen dingen zelf doet, er thuis opgenomen kan worden. Die ontwikkeling is stimulerend, motiverend en tegelijkertijd vreselijk eng.
Met mijn nieuwe album wilde ik nu echt meer zelf gaan doen en dus stapte ik uit mijn comfortzone. Daar stond ik dan in mijn thuisstudio waar ik de liedjes ook had geschreven. Zingen, dansen, met de armen omhoog. Door de knieën bij die ene hoge noot, op een stoel hangend bij die mooie rustige ballad. Alles heb ik uitgeprobeerd en gedaan om de juiste sfeer te treffen voor elk liedje. Zelf de zang thuis opnemen als leek bleek a hell of a job. Alle fouten die je maar kunt maken heb ik gemaakt. Te hard of met ruis opnemen, te pietluttig beoordelen, per ongeluk op appeltje z drukken na een supermooie take... En toch… wat  heb ik ervan genoten. Wat inspirerend, wat een vrijheid, wat een luxe, wat een lol!
Ward Veenstra probeerde orde in mijn chaos te scheppen. En daagde me uit. Ward Veenstra, die mij filmpjes van Bobby McFerrin liet zien en die mij daarna achter de microfoon plantte, zo van… doe jij ook maar even ook zoiets. De man die pardoes mijn, voor hem onbekende, Curaçaose wereld instapte en die bij elk liedje geluiden, synthesizers, gitaren en bassen hoorde. Die ze meestal ook gewoon zelf kon inspelen. De producer van wie ik rustig thuis mocht opnemen, maar wel met de opmerking dat ik de koortjes allemaal moest inzingen en niet lui mocht knippen en plakken bij herhalingen.”


DE LIEDJES
Izaline: “Als klein meisje droomde en zag ik mezelf al achter een harp zitten. Ik vind dat een prachtig geluid. Voor RAYO DI LUS heb ik nu voor het eerst nummers geschreven met de harp in mijn hoofd. Wat heerlijk dat harpiste Astrid Haring precies die mooie klank heeft die ik in mijn hoofd had. Ze is te horen op Laman, T’ami T’esun en Ainda.
Samen met mijn broer en percussionist Roël, momenteel succesvol met zijn eigen band KiT, Kuenta i Tambú, struinde ik uren door oude platen op zoek naar samples. Praten en lachen om de vreemdste geluiden die hij gebruikte in een groove. In Blue Curaçao speelt hij de groove op zijn dijbenen. En dat swingt! Een ander nummer met hem is Kou mi numa, percussie-dance, waarmee ik in zijn wereld van KiT stapte.
De band Buleria is de hotste band op Aruba op dit moment. Ik ken de muzikale leider Dwight Leoneta al heel lang. Het leek me leuk ook eens in zijn wereld te vertoeven. Reina di pordon is daarvan het resultaat. Het werd een internationale samenwerking: de band en mannelijke leadzang is opgenomen op Aruba, de blazers in Venezuela en ik mocht in Groningen er verder mee doen wat ik wilde. Het werden koortjes, shouts en claps. Dit nummer heb ik dansend en swingend ingezongen.
Het afgelopen half jaar heb ik getoerd met een theaterproductie waarbij ik gitarist Erik Rutjes bijna elke dag sprak over muziek, mijn nieuwe nummers, ideeën en twijfels. Met hem probeerde ik ‘Telkens Weer’ voor het eerst uit… Ik heb de tekst vertaald in het Papiamentu en geïnspireerd door ‘Missouri Sky’ van Pat Metheny en Charlie Haden hebben Erik, Jeroen Vierdag en ik het arrangement van Erik ingespeeld. Kada Be is mijn ode aan een van de mooiste Nederlandstalige liedjes die ik ken.”

“Nu sta ik te trappelen om met mijn vaste band deze liedjes om te gaan bouwen voor het live circuit. Alles uit elkaar halen en met inzicht en smaak weer in elkaar bouwen met virtuositeit en spelplezier. Hélele!”

Lees hier de biografie van Izaline.


IZALINE CALISTER LIVE
30 april Paard, Den Haag  - onderdeel van The Hague International Jazz Days (CD-PRESENTATIE RAYO DI LUS)
2-17 mei optredens Curaçao (muziektheaterproductie E Leyenda di Buchi Fil)
26-29 mei Amersfoort Jazz Festival, Artist in Residence, (28 mei RAYO DI LUS)
31 mei Concertgebouw, Amsterdam (gastoptreden bij Metropole Orkest)
3 juni Meer Jazz Festival, Hoofddorp RAYO DI LUS
11 juni LantarenVenster, Rotterdam RAYO DI LUS
16 juni Bimhuis, Amsterdam RAYO DI LUS
 

www.izalinecalister.com